Slide

Työkaverukset Ulla Kauppila ja Johanna Meriläinen päättivät toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa erityispedagogiikan opinnoista ja yhdessä haaveesta tulikin Vuolteen opistossa totta. Jyväskylän yliopiston opetussuunnitelmien mukaiset opinnot antoivat teoriatietoa ja tukea käytännön työhön. Nyt tähtäimessä on jo seuraavat opinnot!

Ulla ja Johanna ovat olleet työkavereita jo 17 vuoden ajan. Koulunkäynninohjaajan työtä he ovat tehneet kumpikin jo yli 20 vuotta. Tällä hetkellä he työskentelevät koulunkäynninohjaajina Haukiputaan yhtenäiskoulussa.

”Nyt tuli aika sille, että lähetään opiskelemaan! Monta vuotta on ollut ajatus, että pitäisikö lähteä lukemaan opettajaksi. Tätä työtä on tehnyt jo niin pitkään, että tietää osaavansa”, Ulla ja Johanna tuumaavat. Vuosia vierähti kiireisessä perhearjessa, niin ettei opiskelulle löytynyt sopivaa saumaa.

”Erityispedagogiikka kiinnosti siksi, koska meillä on niin pitkä historia erityislasten kanssa toimimisesta. Ollaan aina tehty töitä erityisluokissa ja tämä erityislasten kanssa työskentely tuntuu omalta”, naiset tuumaat yhdestä suusta.

Yhdessä tekeminen on helpottanut opiskelua

”Sanoin Johannalle, että nyt tuonne – tuo kuulostaa hyvälle, kun on niitä ryhmätapaamisia”, muistelee Ulla sanoneensa ja lisää, ettei hän halunnut opiskella pelkästään yksin koneella, vaan kaipasi muiden kanssa yhdessä tekemistä. Myös se, että opinnot voi suorittaa työn ohella, oli merkittävä etu lähteä avoimen yliopiston opintoihin.

Naiset kertovat, että aluksi opiskelutuntumaa piti vähän hakea, kun edellisistä opinnoista oli kulunut jo tovi aikaa. ”Aluksi ei muistanut, että miten nykyään opiskellaan. Joutui aika alusta aloittamaan ja kauheasti tuli haettua tietoa muun muassa sitä, miten näitä oppimistehtäviä kirjoitetaan…piti opiskella Moodlen käyttökin. Kyllä se alku jännitti meitä kumpaakin!” Ensimmäisten tehtävien jälkeen jo helpotti. ”Eihän tää oikeastaan ookaan niin kauheata kuin mitä me ajateltiin” he tuumaavat.

”Tämä ryhmänohjausmallin yhteinen aikataulutus on ollut hirveen hyvä, realistinen ja sopiva. Myös tehtävien palauttamisen aikataulu on ollut joustava” naiset sanovat. Ryhmätapaamiset ja niissä käydyt keskustelut ovat olleet antoisia. Ryhmä tuki on ollut myös tärkeää yhdessä opiskelun lisäksi: ”jotenkin aina aattelee, että oonko mää nyt ainut joka näin ajattelee, mutta kaikilla oli ihan samanlaisia ajatuksia”, Ulla lisää.

”Yhdessä tekeminen, se on helpottanut opiskelua. Toinen aina vähän motivoi ja tsemppaa, rohkaisee ja kannustaa” Johanna sanoo.

”Töissä on oltu tosi kannustavia”

”Meillä työnantaja antaa syksyksi ja kevääksi kolme palkallista opintovapaapäivää, ne on olleet loistavia. Olet voinut jäädä kotiin ja aamusta aloittaa opiskelun ilman, että kukaan keskeyttää.” Ulla ja Johanna kiittelevät työnantajaansa. Opintovapaapäivien lisäksi viikonloput on olleet hyviä opiskelupäiviä.

”Töissä on oltu tosi kannustavia ja tyytyväisiä. On tsempattu eteenpäin. Olis auttavaa kättä tarjolla, mutta ei olla vielä tarvittu”Johanna ja Ulla myhäilevät. ”On mahtavaa, kun johto tukee tätä opiskeluhommaa. Jos tarvis vapaapäivän, kyllä varmaan onnistuisi”.

Opinnot antoivat sytykkeen lisäopinnoille

Opinnoissa mieleenpainuvinta ovat olleet ryhmätapaamiset ja yhden opintojakson aikana tehdyt yhteiset vierailut eri erityispedagogiikan toimintaympäristöihin. ”Ne oli kyllä tosi kivoja ja opettavaisia.” Pieni ryhmäkoko on ollut myös hyvä, koska ryhmässä on voinut jakaa omia kokemuksia. ”Vaikka Johannan kanssahan me aina nähdäänkin ja saadaan tsemppiä toinen toiselta”, nauraa Ulla.

Johanna ja Ulla kertovat, miten mahtavaa on ollut huomata, kuinka suuri oma tietotaito on. Opintojen kautta hankittu teoria on vielä vahvistanut omaa käytännön osaamista. ”Teoriaanhan ei ole tullut aiemmin perehdyttyä. Minulla on lähihoitajakoulutus, enemmänkin hoidollisen puolen koulutus. On ollut ihan kiva tämä teoriapuoli ottaa enempi haltuun” Johanna sanoo.

Johanna ja Ulla suosittelevat erityispedagogiikan opintoja lämpimästi kaikille, jotka työskentelevät erityisryhmien kanssa. Luokanopettajia he kannustavat näihin opintoihin, koska yleisopetuksen luokissa on paljon erityislapsia. ”Uskomme, että nämä opinnot avartavat ajattelua hirveästi ja antavat lisää tietoa syistä, miksi lapsi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy”.

Nyt kun erityispedagogiikan perusopinnot alkavat olla voiton puolella, uudet haaveet ovat jo saaneet siivet. Molemmilla on haaveena joko luokanopettajan, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opinnot.

”Tästähän se kannattaisi jatkaa, laittaa uutta tulille. Joku sanoikin, että huilaat vaikka vuoden ja katot sitten seuraavana syksynä” kertoo Johanna. Nyt tai myöhemmin, selvää on, että opinnot kutsuvat näitä työkaveruksia myös jatkossa.